Hoe word je als bedrijf beter zichtbaar op de arbeidsmarkt? Deze vraag is onderzocht door een projectgroep onder leiding van Joy, derdejaars communicatie studente én vriendin van Geke van Dice Vakpersoneel. Het doel? De zichtbaarheid van Dice Vakpersoneel op de arbeidsmarkt vergroten. Samen gingen ze aan de slag. We praten je bij over de werkopdracht die zij uitvoerden voor Avans Hogeschool.
Rolverdeling
Alhoewel het werk evenredig werd verdeeld, werd Joy de rol ‘contactpersoon’ toegewezen tijdens dit project. Hierdoor had zij het meeste contact met Hans van Dobbelsteen. Over deze samenwerking vertelt Joy: “De dynamiek en rolverdeling binnen de groep verliep goed, net als de samenwerking met Hans. De relatie was vanaf het begin al vrij informeel en dat zorgde ervoor dat wij hem altijd snel konden bereiken als wij vragen hadden. Omdat wij niet op kantoor werkten, was het mogelijk om Hans te whatsappen en dan gaf hij altijd snel antwoord. Daardoor kon er snel geschakeld worden en maakte dat de samenwerking erg fijn.”
Ambassadeursstrategie
Op voorhand is er gekozen voor het doen van een literatuurstudie, interne analyse, externe analyse en een stakeholderanalyse. Na dit voorbereidende werk is Joy samen met haar projectgenoten begonnen met fieldresearch. Zo werden er verkennende interviews gedaan en vervolgens ook enquêtes uitgezet. Uit de enquête onder vakmannen kwam naar voren dat DICE Vakpersoneel al goed op de kaart staat. Zo staat DICE bekend bij de vakmannen als een organisatie met veel persoonlijke aandacht.
Ook kwam de projectgroep tot de conclusie dat mond-tot-mondreclame goed werkt. De meeste werknemers van DICE zijn namelijk binnen gekomen door middel van deze reclamevorm of werden aangeprezen door andere mensen bij DICE.
Met deze kennis hebben Joy en haar projectgenoten vervolgens, samen met Hans, brainstormsessies gehouden om te komen tot strategieën. Deze verschillende strategieën zijn uitgewerkt en gepresenteerd aan DICE Vakpersoneel. De keuze is gevallen op de ambassadeursstrategie. Dat houdt in dat loyale werknemers ingezet worden als ambassadeurs. Bij deze strategie worden loyale werknemers aangemoedigd om nieuw personeel te werven voor DICE waardoor de zichtbaarheid van DICE wordt vergroot. Deze ambassadeursstrategie is uiteindelijk volledig uitgewerkt en opgeleverd.
Samenwerking
Op voorhand hadden Joy en haar projectgenoten nog niet echt een goed beeld van de bouwwereld. “Dat bleek wel een uitdaging”, vertelt Joy. Vooral de benadering met vakmannen was anders dan dat zij gewend waren. “Dat was een leuke en interessante uitdaging. In plaats van dat wij het project voor Hans uitvoerden, werden wij ook betrokken bij de werkzaamheden van DICE. Hierdoor hadden wij écht het gevoel dat wij het project samen met hen deden. Wij hebben een goed kijkje in de sector gekregen en daarmee onze kennis kunnen verbreden, dat vond ik het leukste aan het project”, aldus Joy.
Ben jij op zoek naar een meewerkstage, werkopdracht of afstudeerstage? Wij gaan graag met jou om tafel om te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen. Neem vandaag nog contact op!